Farverig & nostalgisk à la 80'erne

Nostalgi og flashbacks er almindelige inden for reklame, mode og design. Uanset om vi ser på 1920'erne eller 1990'erne, er retro altid til stede på den ene eller anden måde. Lige nu er der en masse snak i trendverdenen om, at 80'erne gør comeback i 2024. Stefan "Trendstefan" Nilsson giver dig interessante indsigter, som vil hjælpe dig med at udnytte 80'er-trenden i din visuelle kommunikation!

Stefan Nilsson

Stefan Nilsson er Sveriges mest mediale trendekspert og optræder jævnligt på tv, i radio og i magasiner. Han er konstant omkring og spejder efter nye tendenser og fænomener inden for indretning, mode, mad og andre ting, vi drømmer om.

trendstefan.se

1980'erne var et kompliceret årti. Vi oplevede en lavkonjunktur, mens begreber som "yuppies" dukkede op. Der var krige mellem Irland og Storbritannien og mellem Iran og Irak. Det var også et årti præget af hungersnød og katastrofer som AIDS, men også Band Aid. Men 80'erne er også den periode, hvor populærkulturelle referencer blomstrede. Ikoner som Madonna, Prince og Whitney Houston dukkede op og formede årtiets kulturelle landskab. I 80'erne identificerede vi os stadig med musikken - måske kaldte du dig selv en synthpopper eller en hardrockere.

Mit hovedområde som trendspotter er design, og måske især interiørdesign. Under den store designuge i Milano var det tydeligt, at vi bevæger os fra jordfarver, terrakotta og beige til noget, der er mørkeblåt, metal og højglanslakerede overflader. Det var mere følelsen af en ironisk yuppie end tv-serien The Golden Girls. Vi så farvekombinationer af 'yankee blue' med grå og antydninger af løvegul.

Analoge symboler i en digital tid

Men 80'erne har også en blødere og mere nostalgisk side. Nostalgiske genstande dukker i stigende grad op i billeder og illustrationer. Det kan være en game-boy, et kassettebånd, en boombox eller noget så banalt som en almindelig gul blyant. Vi ser tilbage på en tid, hvor det digitale ikke rigtig eksisterede. Pixels bliver en del af billederne sammen med åbenlyse 80'er-referencer som smiley'en eller hjemmelavede flash-øreringe.

Og ja, vi ser endda en tilbagevenden af 80'er-inspireret mad. Trendbureauet Food & Friends rapporterer, at den finurlige svenske ret 'Flygande Jacob' er på mode igen, og det samme gælder rejecocktail.

Natlig magi med neon og sort

Apropos mad og nostalgi: I 1985 lancerede Coca-Cola "Cherry Coke" med en sodavandsdåse på en gradientbaggrund. Natten er til stede, og årtiet er defineret af meget sorte overflader. Film som Cocktail, Cat People eller tv-serien Miami Vice har natten til stede i billedet. Med elementer af neon, selvfølgelig. Sort kommer tilbage i 2024, og vi vil have mere ren sort i vores billeder. Det kan være, at et billede er placeret ved siden af en helt sort boks, der er fri for tekst.

Serifens genkomst

80'erne afspejles også i valget af fonte. Vi har haft en lang tid med minimalistiske fonte, eller for den sags skyld smeltende, morfede alternativer. Nu gør den klassiske serif comeback. Med sine hæle giver den en klassisk vintagefornemmelse. En af grundene til, at Sans Serif er ved at blive udskiftet, er, at den simpelthen føles overbrugt. Regular Serif virker her mere autentisk. Det siges også, at det opfattes som venligere og mere pålideligt.

A

80'erne i moderne design

Et af de mest omtalte hotelprojekter i 2023 var Drei Berge i Schweiz, designet af fransk-marokkanske Ramdane Touhami. Han har gennemsyret hele hotellet med sin æstetik, fra kaffekoppen til værelserne. Hvis du googler og kigger på billederne, vil du se, at hotellet har denne varme, nostalgiske 80'er-følelse. Lidt ligesom John Irvings "Hotel New Hampshire". Der er vimpler i mættede farver, og skrifttypen er selvfølgelig i Serif. Billederne minder om Wes Andersons æstetik, og det er helt sikkert en følelse, der kan forstærkes i år.

80'erne er på vej ind. Her er nogle tips:

  • Brug offline-symboler som f.eks. en blyant eller et kassettebånd.
  • Erstat Sans serif med Serif.
  • Omfavn natten, eller brug sorte elementer i billedet.
  • Anvend store pixels og gradienter for at skabe en følelse af old school charme.
  • Lad det være nostalgisk og farverigt som en Wes Anderson-film.
lampikon

Læs mere om visuel kommunikation!

Fotografer: Plattform (IMA241041, IMA211614, IMA241044, IMA237780, IMA222214), Sara Danielsson (ETS9284), Jeppe Wikström (IMA50189), Maskot Bildbyrå (MASMA78110, MASMA86652), plainpicture (plap0452920, plap3870078, plap947m2273209, plap3670018), Ingimage (INGINH_47129_82167), Oscar Wettersten (IMA161346), Mikael Svensson (IMA199103), Åsa Siller Kristensson (IMA194945), Jenny Gaulitz (ETS18497).

Var god vänta...