close
Mennesker omkring et mødebord

3 spørgsmål, der gør dig til en bedre billedkommunikatør
Med de rigtige billeder styrker du dit budskab, dit forhold til dem, du ønsker at nå ud til, og din brandpositionering. Når billederne arbejder sammen med layout, farver, tekst og valg af kommunikationskanal, er effekten størst og skaber et stærkt følelsesmæssigt udtryk, der repræsenterer det, du som afsender står for.

Men hvordan kan du holde en rød tråd gennem valg af billeder, budskaber og branding?

Vi har talt med semiotiker Karin Sandelin, som foreslår tre smarte spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du vælger billeder.

Karin Sandelin, foto: Kristian Pohl
Karin Sandelin
Som semiotiker hos Kantar Sifo vejleder Karin Sandelin mange af vores største brands, organisationer og offentlige myndigheder om bl.a. billedsprog for at opbygge stærke og klare budskaber og brandidentiteter.
Collage med to billeder af cyklister
1. Formidler billedet vores kerneværdier?
Et billede formidler en række betydninger, som vi opfatter både bevidst og ubevidst. Disse skal være i overensstemmelse med dine kerneværdier, uanset hvilken type billede det drejer sig om. Hvis autenticitet er vigtigt for dig, skal billedet også formidle autenticitet. Hvis du lægger vægt på individuel tilpasning eller kollektive løsninger, kan dette også formidles gennem billedet.

Eksempelbillede:
individuel tilpasning eller kollektive løsninger
Collage med to billeder af ledere på en byggeplads
2. Er mine billeder følelsesmæssigt sammenhængende?
Ofte ønsker et brand at formidle et sæt værdier, som ofte er i modstrid med hinanden - lokalt og globalt, innovativt og rodfæstet, indbydende og sofistikeret. Ligesom en brandplatform skal være klar, skal billedvalget også være klart og konsekvent. På den måde er budskabet troværdigt, og du som afsender bliver anerkendt.

Fokuser på nogle få følelsesmæssige værdier, der ikke er i modstrid med hinanden, og definér gerne "hvordan". Hvordan er du f.eks. en leder? På hvilken måde, hvilken type lederskab? Og hvordan kan du skildre det i billeder?

Eksempelbillede:
kollektivt lederskab eller individualistisk lederskab
Collage af to billeder med en person alene og flere personer sammen
3. Hvordan forholder billedet sig til normer?
Dit valg af billede er altid relateret til den visuelle, sociale samtale. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvem der er repræsenteret på billederne og på hvilken måde. Bruger du billeder, der viser forskellige grupper af mennesker, roller og relationer på en stereotyp måde? Billedvalg, der konsekvent formidler arkaiske kønsroller eller mangel på mangfoldighed, kan let påvirke brandets relevans for forskellige målgrupper. Dit valg af billeder behøver ikke nødvendigvis at være udfordrende, men skal være velovervejet.

Eksempelbillede:
repræsentation af tilhørsforhold som individ eller i en gruppe
Fotografer: Plattform (ima221277), Ulf Huett Nilsson (ima103262), Lena Granefelt (ima109658), Maskot Bildbyrå (masma51490), Jens Lindström (sca16010), Plattform (ima211813 og ima221291).