close
masma71440, woman looking through window

Sådan vælger I billeder i en tid med uro
I en tid med kriser og en intens strøm af information spiller billeder en vigtig rolle. Ikke mindst nu hvor mange af os søger information, støtte, samvær og dialog via digitale kontaktflader.

Semiotiker Karin Sandelin hos Kantar Sifo undersøger det, I skal tænke på for at vælge de rigtige billeder. Og hvordan I kan bruge semiotik som værktøj til at skabe rammende kommunikation, der underbygger både jeres budskab og varemærke.

Til støtte for jer som er kunde hos Johnér, har vi også samlet nogle relevante billedtemaer, der efterspørges af mange kunder pt.
ima191232, Father and daughter on sofa

Billedet er en vigtig del af budskabet
Billeder spiller en vigtig rolle i vores hurtige informationsstrøm. Vi opfatter dem direkte og instinktivt, og symbolikken i billederne påvirker vores opfattelse af budskabet, hvem der siger hvad og hvorfor. De tiltaler os, skræmmer os, beroliger eller stresser os alt efter vores følelsesmæssige behov. De skaber på en måde også en relation mellem jer og modtageren.

Det er vigtigere end nogensinde at være vidende om, hvordan jeres budskab forholder sig til omverdenen: tema, sammenhæng og samtid. Uanset om I kommunikerer som myndighed, organisation eller et kommercielt varemærke skal I forholde jer til følgende:

Billederne viser et standpunkt
Billederne formidler, hvordan I forholder jer til det, der sker lige nu, hvilke vurderinger, standpunkter og indfaldsvinkler, I står for. Ønsker I at vække engagement, og i så fald hvilket? Mane til handling eller til stilfærdighed? Anlægger I en problemskabende eller muliggørende vinkel?

Billedet kan skabe engagement
Hvilket engagement ønsker I at skabe? Det handler formentlig ikke kun om at få mange klik, men også om et engagement, der er konstruktivt og i tråd med jeres værdigrundlag og formålet med budskabet. Billedet viser det engagement, I søger.

Billeder påvirker os på både kort og lang sigt
De billeder vi møder i strømmen påvirker både, hvordan vi har det her og nu, men også folkesundheden på lang sigt, billedet af os selv og hinanden.

Semiotik som værktøj
Billeder kan altså forstærke budskabet og dets effekt, men i forlængelse heraf også jeres troværdighed, omdømme og varemærkeidentitet. Lyder det indviklet? Med semiotik som værktøj bliver alt mere klart! Nedenfor viser vi fire eksempler på, hvordan billeder formidler forskellige karakterer og vurderinger.

Hvad går i tråd med jeres grundlag, formål og budskab?
Collage: Beroligende og tryghedsskabende
"Alt bliver godt"
Beroligende og tryghedsskabende: Med billeder, der viser en rolig hverdag og stabilitet formidler I et budskab om stilhed og forankring. Denne type billeder er gunstige for jer, der vil vise vejledende lederskab og indlevelse, som kommunikerer behovet for langsigtet stabilitet. Her ser vi kendte motiver, situationer og miljøer, gerne godt forankret i både tid og rum – lokalt, klassisk, tæt på naturen. Farverne er milde, formerne faste og sindsstemningen harmonisk.
Collage: Spidsfindigt og selvsikkert
"Vi har styr på tingene"
Spidsfindigt og selvsikkert: Her viser billederne spidsfindighed og stil i stort og småt. Denne type billeder er fordelagtige for jer, der vil vise mere selvsikkert lederskab og en bevidst karakter, som kommunikerer behovet for autoritet og eksklusivitet. Her ser vi et bevidst iscenesat motiv og miljø, som ofte også er distancerende fra hverdagsagtig støj og mangler. Farverne er kølige og gerne kontrasterende, motiverne er ofte abstrakte, og sindsstemningen afdæmpet.
Collage: Fornøjeligt og muliggørende
"We can do this!"
Fornøjeligt og muliggørende: Billeder, som indeholder bevægelige og optimistiske følelsesmæssige udtryk, skaber let en direkte muliggørende karakter. De er gode for jer, der gerne vil udvise inspirerende og kreativ handlekraft, hvilket taler til behovet for inkludering og spontanitet. Her ser vi stor dynamik i billederne, som netop skaber bevægelse, vi er på vej mentalt eller fysisk. Både farver og karakterer må gerne være stærke med en løssluppen sindsstemning.
Collage: Indviklet og problemskabende
"Det her er indviklet"
Indviklet og problemskabende: Her ser vi billeder, som viser den kompleksitet, livet indebærer i form af strukturer, dramatik og kontraster. Denne type billeder kan bruges, når I vil vise fordybende færdigheder og eftertænksomhed, hvilket taler til behovet for logik og kontrol. Billederne viser problematisering, enten ved gennem blikke at indikere mentale processer eller gennem effektfulde motiver, hvor kameraet antager et analytisk udtryk, og objektet håndteres som kunstværk.

Efterspurgt tema
Vi har samlet billeder på nogle temaer, der er efterspurgt af mange kunder pt. Hvis I søger særlige billeder, er I velkommen til at kontakte os på +46 8 644 83 30, info@johner.se eller via chatten på johner.dk.
Håndvask & hensyn
Håndvask & hensyn
Sygepleje
Sygepleje
Omtanke
Omtanke
Arbejde & fjernundervisning
Arbejde & fjernundervisning
Tak til semiotiker Karin Sandelin på Kantar Sifo for samarbejdet i forbindelse med denne artikel.

Fotografer: Maskot Bildbyrå (masma71440), Lisa Öberg (ima191232), Per Hanstorp (sca8463), Susanne Walström (ima106153), Johanna Nyholm (ima98282), Anders Andersson (SCANDINAV_M6X8), Maskot Bildbyrå (MASMA59727), plainpicture (PLAP8420081), Depiction AB (IMA139259), Caiaimage (CAI412-35873), Rebecka Rynefelt (scandinav_bkj1), Lisa Wikstrand (ima158848), Plattform (IMA198837), Linda-Pauline Arousell (ima174353), Johanna Nyholm (ima159011), Olof Hedtjärn (ima56943), Dan Lepp (ima149456), Depiction AB (ima157848), Anna Johnsson (ima201331), Plattform (ima201579), Maskot Bildbyrå (masma57141), Lisa Wikstrand (ima171737).