close
Så er det på tide at skrue op for volumen
Er Scandinavian chic på vej ud? Vi ser en begyndende træthed af det bløde, nedtonede og diskrete. Nu vil vi have stærkere og mere modige farvevalg. Klarna, IKEA og Spotify er bare nogle få eksempler på virksomheder, som anvender farver på den nye måde i deres kommunikation.

Og når Pantone Color Institute løfter minion yellow, lime popsicle, green flash og blue skydiver frem på farveskalaen for 2018, ved vi, at der er noget nyt på vej. Vi har en trend! Hér ser du derfor alt, hvad du behøver at vide om kulørernes revanche: Farvebomben.
Rosa glödlampa: Ima161349.
Hvad går Farvebomben ud på?
Vi har tidligere beskrevet den parallelle trend, Nordic noir. Nordic Noir – den douche og nedtonede farveskala med de få visuelle udråbstegn, som skaber et fredfyldt og ofte alvorligt udtryk. Farvebomben er den direkte modsætning til Nordic Noir med farver, der får pulsen faretruende op.

Farvebomben – som trend – er paradoksalt nok lige så minimalistisk, som den er farvestærk. Den er legesyg tangerende det næsten barnlige. Altså det modsatte af uskarpt, sløret og autentisk. Bliv derfor ikke overrasket over dit første indtryk, hvis du synes, det ser lidt underligt ud. Farverne må nemlig gerne være skarpe ift. den traditionelle opfattelse.

Farvebomben set fra fem vinkler
• minimalistisk følelse
• farver overalt – fra pasteller til signalfarver
• kontraster – gerne med stærke farver
• oftere studiefotos med fuld kontrol over lys og komposition
• barnligt og legesygt

Ny barnlighed og optimisme
“People need to stop and smile”, sagde Leatrice Eiseman, executive director på Pantone Color Institute, da hun præsenterede virksomhedens trendanalyse for 2018. Eiseman mener, at vejen frem via de intensive farver bare er en naturlig forlængelse af menneskets hektiske livsstil og tankeproces. Det er på tide at have det lidt sjovt. I en tid med reklametræthed er der behov for en markedsføring, der spreder glæde og skøn nysgerrighed ved hjælp af farver og et helt nyt formsprog.

Trenden – Farvebomben – handler også om at involvere alle sanser i kommunikationen. Der er i højere grad tale om fingerspidsfornemmelse, lyd og dufte, mener Karin Sandelin, semiotiker på Kantar Sifo og ekspert på at tolke symboler og tegn. Farverne forbedrer effektivt udtrykket af den forskellige stil i billederne – og så kan de også ses som en del af en bevægelse mod højere interaktion mellem såvel menneske/maskine som menneske/brand, mener hun.
Hvad signalerer du med Farvebomben?
De instagramfilterduftende billeder, der bygger på lyse pasteller, er heller ikke forsvundet, men er blevet en del af trenden. De signaler, som de udsender, handler om uskyldsren naivitet, romantik, drømme og barndom – hvilket vi præcis ikke har set i årtier i den mere alvorsprægede del af voksenverdenen.

Men vi ser også endnu flere kombinationer af lyse pasteller op mod fx en stærkere, mere mættet farve – eller endog med en signalfarve. Så der sker noget! Signaler om uskyldighed bliver reduceret, så udtrykket bliver istedet mere nærværende og viser en skarpere og mere direkte position.
Hund: plap4350147 och porträtt man: plap4220030.
Politiske undertoner
Tilbage til Karin Sandelin, som fortæller, at de kække farvevalg fortsat signalerer naivisme, men med en mere legende stil, som vil være synlig og kommunikerende. Og derfor ikke drømmende, men mere noget lige nu og hér.

– Med kontrasterne udtrykker billederne nu noget nytænkende og selvsikkert uden frygt for naivitet eller for at støde nogen. Altså en åbenbar optimisme som en slags statement! Alt er politik, og netop her er der selvfølgelig interessante aspekter af trenden – fra en drømmeagtig virkelighedsflugt til en mere nærværende farveaktivisme à la #jagärhär*, slutter Karin Sandelin.

Og ja, med præsidenter, som tager barnligheden op mod nye højder, har vi både behov for aktivisme og muligheden for at kunne le ad elendigheden. Men hvordan vil du anvende ’Farvebomben’ i din kommunikation?
På udkig efter Farvebomben i reklame og kommunikation:
Havaianas by Alpargatas S.A.I.C.
Mobile phone game Monument Valley
Campaign public transport in Sweden, by Zellout.
The 2018 IKEA catalogue
Campaign for Klarna by DDB Stockholm.
General dentistry campaign by Garbergs.
New graphic identity for a cake manufacturer by DDB Stocholm
Wieden + Kennedy New York for Spotify.
Airbnb in Nicaragua. From Airbnb's blog.
På tide at knytte posen
Videoen til ‘Becks Dear Life’ fra pladen Colors, som bliver udgivet 13. oktober, er den perfekte måde at afslutte temaet Farvebomben på. Den er skabt af multimediekunstneren Jimmy Turrell og er netop et tidstypisk tegn, synes vi. Enjoy!


* * #jagärhär (jeg er her) er en svensk, non-profit organisation, som kæmper mod had, trusler, racisme, sexisme, homofobia og funcophobia (fordomme mod mennesker med funktionelle variationer), osv. på sociale medier..
Sources: Karin Sandelin, Semiotician at Swedish Kantar Sifo, Elle Decoration USA, Pantone Color Institute, Digitalartsonline.co.uk, Venngage.com, Splasheffect.ca.