close
Alt hvad du behøver at vide om Nordic Noir
Glem hvidt, lyst og farverigt. Nu er det en douche og varmere farveskala, der spiller sammen med autentiske motiver. Vi kalder det Nordic Noir – den største trend siden “hvidt og slidt“.

Det er mange forskellige ting, der mødes og slår tonen an i en mørkere farveskala. Fx verdenssituationen pt., instagramfiltre og trends fra de skandinaviske krimier samt deres filmatiseringer. Men der er én gruppe, der har drevet udviklingen en tand længere ud end mange andre. Læs mer hér!
En trend opstår
Nordic Noir er hipsterens modreaktion på “hvidt og slidt“. Hipsterne hylder de nostalgiske værdier og viser deres overtag – ikke gennem økonomisk overlegenhed, men mere som finschmeckere indenfor mode, musik og mad. Kort sagt sætter hipsteren værdi på det, der ikke er mainstream.

Hvis det almindelige typisk er “hvidt og slidt“, så bliver det naturlige modtræk, at hipsteren bliver draget mod en mere mat farveskala som et bevis på sin egen originalitet. Samtidigt skal det være gedigent og ægte. Autentisk. Tænk fx mikrobryggerier, vintage, surdej og gigantiske briller.

De nostalgiske værdier, som hipsteren fremmer, giver sig til kende i en mere jordagtig farveskala. Uheldigvis for hipsterne er de selv blevet en mainstream gruppe i dagens Danmark, hvilket har betydet, at den mere douche farveskala nu har fået et godt og grundigt jordfæste i reklamen og popkulturen.
Hvad er typisk for Nordic Noir?
Kommercielt fotografi har i og med Nordic Noir taget et skridt nærmere fotojournalistikkens æstetik. Det er autentisk. Det er monokromt. Og det handler om forfinet realisme.

Farveskalaen er – som vi allerede har nævnt – mat og går over i jordtonerne. Motiverne veksler ofte, fordi det mere er selve farvetonen, som er det vigtige i denne her trend. På trods af det, ser vi også, at naturbilleder er en stor del af Nordic Noir. De store vidder og det lille menneske møder naturen med en opfordring til reflektion i stilhed og et roligere tempo.

Vil du finde billeder, der passer ind i denne trend, så benyt søgeordet Nordic Noir. Vi tilføjer nye billeder fra dette tema hver eneste dag.
Hvad kommunikerer du med Nordic Noir?
De farver, former og billeder, du anvender, fortæller hvem du er og fortæller om, hvad du tilbyder. Med en farveskala i varme jordfarver sender du signaler om troværdighed, ro og tryghed til den menneskelige reptilhjerne. Det er som skabt til brancher som helse, uddannelse og charity. Eller hvorfor ikke en organisation, der satser på en ekstra indbydende kundeservice?

De jordagtige toner kommunikerer bæredygtigehed og omsorg. Kig gerne ind på Ben & Jerry's Foundations hjemmeside som er den kendte isvirksomheds velgørenhedsfond. Dér bliver du mødt af en helt anden farveskala end den, som andre dele af samme brand anvender i deres kommunikation. I stedet for de udadvendte pangfarver anvender de hér beige, lysebrunt og mat grøn. Og det er ikke en tilfældighed!
   
Nordic Noir møder hvidt & slidt
Vi opstiller trenden Nordic Noir mod nogle af vores traditionelle bestsellers. Hvilken farveskala bliver du draget af – er det collagen, du ser til højre eller den til venstre?
Eksempel på Nordic Noir i reklame og kultur







Sources: Fame to Claim, Per Robert Öhlin & Karin Sandelin, Kantar Sifo.